onsdag 12 mars 2008

Oaister - find the pearls

Man lär sig hela tiden något nytt, tex att ställa in rätt tidszon på sin blogg. Det verkar så dumt att ha Stilla havstid när man bor i Borås....men nu har jag ändrat till Stockholmstid!

När det gäller dagens övningar har jag fått in ett flöde, eller vad det nu heter, från Biblioteksbloggen. Kanske inte det mest spännande, men so what. Det var inte så komplicerat.
Jag använder RSS för recensioner från olika sajter, tex Svensk bokhandel. De i sin tur har en samlad lista på recensioner från svenska dagstidningar, jättebra.

Om de nya sökmotorerna tycker jag inte. Ok, Insuggest var väl rätt bra, men vad skall man göra med de där fyra man samlat på sig i de där små rutorna, länka? Till vaddå? I don´t understand nothing!
Rollyo - bara namnet - det går ju inte att lära sig stava till ens. Jag sökte på "information literacy" under fliken Explore, men se´n då? Det fanns några "rullar" som jag skulle titta på men de handlade ju inte om ämnet. Nä, den orkar jag inte med.

1 kommentar:

Sofia Arvidsson sa...

Och jag som trodde ditt inlägg skulle handla om söktjänsten OAIster! :) http://www.oaister.org/

Har du provat att sätta ihop din egen Searchroll i Rollyo? På det sättet får du ju de sidor du själv vill söka igenom efter någon specifikt inom ämnet. Men som sagt, inget krav.. räcker med att prova som du redan gjort!